Türkiye'de Müzik Öğretmenliği Eğitimi Alan Görme Engellilerin Müzik Eğitimi Sürecinde Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Eğitimci Görüşleri


Yazar B., Tecimer B.

I. Uluslararası Sana Sempozyumu ve Sergisi (ARITMI), Kocaeli, Türkiye, 16 - 20 Kasım 2021, ss.75-76

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.75-76
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma, Türkiye’deki üniversitelerin müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarındaki görme engelli öğrencilerin eğitim sürecinde karşılaşılan sorunları, bu öğrenciler ile çalışmış müzik eğitimcilerinin görüşleri doğrultusunda tespit etmek ve çözüm önerileri getirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, nitel bir araştırma deseni olan durum çalışmasıdır. Bu araştırmaya tüm 24 müzik eğitimi anabilim dalının 12’sinde (%50’sinde) görev yapan ve görme engelli öğrenciler ile çalışmış 32 müzik eğitimcisi katılmıştır. Veriler, yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve katılımcıların görüşlerinden alıntılar yapılarak betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, müzik öğretmenliği giriş yetenek sınavlarında görme engelli öğrencilere deşifre solfej okutma ve ezgileri dikte ettirme konularında Braille materyal yetersizliği nedeniyle güçlükler yaşandığı tespit edilmiştir. Eğitim sürecinde ise, yine Braille notaların temin edilmesi konusunda güçlüklerle karşılaşıldığı saptanmıştır. Bu öğrencilere göstererek örnekleme yapılamadığı için çalgı teknikleri ve vokal tekniklerinin aktarımı konusunda zorluklar yaşanmaktadır. Braille nota okumayı bilmeyen görme engelli öğrenciler varsa, sadece ses kayıtları kullanarak kulaktan öğretim yapıldığı eğitimciler tarafından rapor edilmiştir. Öte yandan müzik eğitimcileri, görme engelli öğrencilerin eğitimi konusunda eğitim almadıklarını ve bu öğrencilerin müzik eğitimi konusunda yardımcı kaynaklara/hizmet içi eğitimlere ihtiyaç duyduklarını da belirtmişlerdir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, ‘özel eğitim ve müzik’ adlı bir dersin programa konularak engelli öğrencilere yönelik müzik eğitimi uygulamalarının tüm müzik öğretmeni adaylarına öğretilmesi ve görme engellilere yönelik çalgı metotlarının ve materyallerin geliştirilmesi vb. önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Görme engellilerle müzik eğitimi, eğitimci görüşleri, müzik eğitimi sorunları.