Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının incelenmesi (Gazi ve Kafkas Üniversitesi örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: GÖNÜL TEKKURŞUN

Danışman: LATİF AYDOS

Özet:

Öz yeterlik, kişinin bir işi yapabilmesi için gerekli becerilere sahip olduğuna inancıdır. Öğretmen adaylarının, öğretmenlik mesleğine dair öz yeterlik inançlarının belirlenmesi; onların kendilerini daha iyi tanımlayabilmeleri ve onları daha iyi tanıyabilmemize, o ana kadar ki birikimlerinin daha fazla farkına varabilmelerine imkân sağlaması açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı beden eğitimi öğretmen adaylarının öz yeterlilik inançlarını tespit etmektir. Bu çalışma Kafkas Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi'nde öğrenim gören Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümü adayları üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi Gazi Üniversitesinden 106 (% 48), Kafkas üniversitesinden ise 114 (% 52) kişi katılmıştır. Araştırma, verilen bir durumu olabildiğince tam ve dikkatli bir şekilde tanımlamayı amaçladığı için tarama modeli türlerinden biri olan betimsel tarama modeli ile tasarlanmıştır. Yukarıda belirtilen iki okuldan seçilen örneklem gurubuna eş zamanlı olarak; kişisel bilgilerini almak için araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu, 1998 yılında YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesinde yer alan 38 maddeden oluşan Öğretmenlik Yetkinlik Beklenti Envanteri ölçekleri kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde t. Testi, betimsel istatistik teknikleri kullanılmıştır. Cinsiyete, yaş grubuna, barınma şekline, sınıf düzeyine göre öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının farklılaşmadığı, ancak, erkek adayların bayanlara oranla öz yeterlilik inançlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonucunda, her iki üniversitede okuyan öğrencilerin öz yeterlilik inançlarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.