Üniversite Öğrencilerinin Kış Sporlarına Yönelik Farkındalık Düzeylerinin Değerlendirilmesi (Erzurum İli Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şeyda POLAT

Danışman: İBRAHİM YILDIRAN

Özet:

Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin kış sporlarına yönelik bilişsel, duyuşsal, psikomotor alanlardaki farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini Atatürk Üniversitesi'nde öğrenim gören 42048 öğrenci; örneklemini ise 1544 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada çoklu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçsal örnekleme yöntemleri temel alınarak fakültelerin belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Fakültede yer alan öğrencilerin belirlenmesinde ise seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi sürecinde ölçeğin faktör yapısını belirlemek ve elde edilen faktör yapısının model uyumunu tespit etmek amacıyla sırasıyla açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış; ölçeğin güvenirliğini belirlemek için iç tutarlık, iki yarı ve madde analizleri uygulanmıştır. Ölçeğin tümü için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı ,97 bulunarak ölçeğin güvenilir olduğu ve üç boyutlu yapıya sahip olan ölçeğin tüm alt boyutlarında hedeflenen özellikleri ölçtüğü ve geçerli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Veri seti üzerinde sırasıyla uç değer analizi (Skewness-Kurtosis), Mahalanobis uzaklık değerleri hesaplaması ve kalan 1511 kişilik örnekleme Kolmogorov-Smirnov normallik analizi yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t testi, tek faktörlü varyans analizi (ANOVA), Tukey HSD ve Scheffe testleri kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre üniversite öğrencilerinin kış sporlarına yönelik farkındalık düzeyleri, anne-baba mesleği ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermezken, yaş, cinsiyet, öğrenim görülen fakülte, sınıf düzeyi, çoğunlukla yaşanılan yer, ailenin gelir düzeyi, anne eğitim durumu, aktif olarak kış sporu yapma, spor yapma amacı, üniversite öğrencilerinin ailelerinin kış sporu yapma ve kış sporuyla ilgilenme durumu, yaşanılan çevrede kış sporları tesisleri hakkında bilgi sahibi olma ve tesisleri aktif olarak kullanma, yazılı ve sözlü vii medyadan kış sporlarını takip etme, 25. Dünya Üniversitelerarası Kış Oyunları'na katılım türü ve oyunlarda yer alan branşlar hakkında bilgi sahibi olma değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin kış sporlarıyla ilgili farkındalık düzeylerinin çeşitli sosyo-demografik değişkene bağlı olarak etkilendiği ve değiştiği söylenebilir.